Om ett år hoppas vi att ridhuset kommer kännas mer konkret, för då lär stommen stå där och en massa byggare kommer att springa omkring inne i byggnaden för att få till allt på dagarna.
Men just nu jobbar en grupp på cirka 20 personer med att ta fram alla ritningar/underlag och krav som ska användas i upphandlingen.
Förutom de löpande projektmötena varannan vecka har vi från BuRFs sida även varit med i lås och larm möte (var låser man, var är det larm, var placeras larmdosan mm). Många tankar om hur vi kommer att röra oss i och runt nya ridhuset har diskuterats som ger upphov till nya funderingar. Till exempel har vi diskuterat var det ska sitta vattenutkastare för smidig access till hagarna och en massa andra detaljer.
Vi har även varit med på belysningmöte, där ljusbilden ut- och invändigt har diskuterats, så vi får designat ett belysningssystem som funkar för våra behov. Var ska det vara sensorer, var ska det användas timer och var ska det vara knappar? Och var ska det sitta armaturer?
Ett par studiebesök till ridhus i närområdet har också blivit av, där man diskuterat hur olika detaljer i konstruktionen har lösts och tagit inspiration till vad som går att göra hos oss. Allt från att klara brandsäkerhetskrav vid utrymning till ventilation och ljusinsläpp.
På stallplan har ni kanske sett några stolpar eller ett kryss på parkeringen? Det har nämligen varit folk från Lantmäteriet och markerat upp var byggnadens hörn skulle hamna enligt ritning, så där kan ni börja känna in lite mer.
Vi är helt enkelt i en intensiv fas där massor av småjusteringar pågår och frågor vänds och vrids så att inget missas.
Passar även på att påminna om önskelistan, listan med allt vi kommer behöva inne i ridhuset (nya hinder och block, bord, stolar, papperskorgar, whiteboards mm). Har du några idéer på vad vi borde ha eller har något tips på var vi kan få tag på det, kanske din arbetsplats ska sortera ut? Hör gärna av dig till Jenny eller Johanna i ridhusgruppen, så ser vi om vi kan hjälpas åt att få det riktigt bra! Kanske vill du hjälpa till att dra i det? All hjälp uppskattas!
Tidplanen framåt är som tidigare, med brasklapp för överklaganden vid upphandling. Men vi tror:
- Nytt styrgruppsmöte innan jul, för att prioritera inom budget
- Upphandling ute januari februari.
- Val av leverantör mars-april.
- Byggstart april-maj,
- Utvändigt klart aug-sept.
- Färdigställt och invigs årsskiftet 2026-2027.
Har du frågor eller funderingar är det bara att ta kontakt med nån av oss i ridhusgruppen!
Fortsättning följer!