Vad händer kring nya ridhuset del 2

ridhusvägen

Dags för en uppdatering kring nya ridhuset! Sedan förra nyheten publicerades i april har arbetet startat! Men vad betyder det att arbetet har startat?

Vad har hänt sen förra rapporten?

Kommunens projektledare fortsätter driva projektet och löpande projektmöten hålls varannan vecka där vi är med och bevakar BuRFs intressen.

En arkitekt har påbörjat arbetet, och hon har tidigare erfarenhet av att rita just ridhus och ridanläggningar, vilket är bra! Hon har hittills gett ett insatt och bra intryck.

Arkitekten har som input fått en lång kravspec/önskelista från oss, som till stor del har grund i den input som kom från alla medlemmar för ett par år sen då vi hade uppe lappar och efterfrågade idéer för nya ridhuset. Sen har listan förfinats och prioriterats, men en bra önskelista är underlag för ridhuset!

Fokus hittills har legat på den faktiska placeringen av ridhuset på tomten och vad det får för effekter. Befintliga byggnader, flöden till och från stall och parkering, leveranser av hö/halm/strö, tömning av gödsel och andra saker som måste fungera i vardagen har tittats på.

Den majestätiska trädridån upp mot Möllan har tagits i beaktande. Ett förslag att titta vidare på är nu valt i samråd mellan kommunen och BuRF (vi var eniga i valet). Planen så här långt är en stor rektangel parallellförskjuten med det befintliga ridhuset, rakt över där gödselstacken ligger ungefär. Först efter att styrgruppen har ett kostnadsförslag att godkänna och ett faktiskt bygglov klubbats vet vi om det verkligen blir den placeringen, men hög sannolikhet att det är så det blir.

Vad händer nu?

Nu börjar det skissas mer i detalj på hur vårt framtida ridhus faktiskt kan komma att se ut med den placeringen och så klart hur det ska se ut och fungera på insidan! Där kommer flöden in hur du som medlem tar dig från infarten till kiosken och bockar av dig, och sen vidare ner i manegen eller ut i stallet, men även frågor som var ska nödutgångar placeras, placering av hinderförråd, var tar regnvattnet vägen och hundra andra detaljer.

Tidplanen framåt då?

 I början av september hålls styrgruppsmöte då kalkylen, baserat på ritningen som nu påbörjats, ska godkännas.

Utifrån det kommer sedan hösten användas till att ta fram förfrågningsunderlag (=mycket mer detaljerade ritningar, ner till exakt var varje eluttag skall placeras) som är tänkt att i januari-26  användas för att gå ut i en offentlig upphandling för entreprenad för bygget.

Byggare väljs sedan i mars-26. I bästa fall byggstart i maj (risk för överklagande i och med offentlig upphandling), men senast augusti. Från byggstart ska vi räkna med ca 4 månader byggtid, då det kan vara lite stökigt. Sedan ska allt besiktigas innan vi får börja använda det, så nu siktar vi på att få börja rida i nya ridhuset senast januari 2027!